Afgelopen week een goed gesprek gehad met twee verpleegkundigen. Deze verpleegkundigen waren mij al eerder opgevallen gezien hun servicegerichtheid. Zo viel mij al op dat ze tijdens hun lunch volledig de tijd namen om mensen telefonisch te informeren. Een belafspraak na de vakantie werd op de minuut nauwkeurig opgevolgd en werden patienten geholpen met een goed en onderbouwd advies.
Toen ik haar zo sprak, vertelde ik dat ze zo commercieel vond. Ze moest lachen en was blij verrast. Maar toen vertelde ze, dat ze verrast was te horen, dat ze zo commercieel waren en dat dat eigenlijk niet direct de bedoeling was. Ze vertelden: als verpleegkundige wil je gewoon mensen zo goed mogelijk helpen. Toen zij mij dat zo vertelde, besefte ik eigenlijk hoe negatief het woord “commercieel” dan eigenlijk is in dit verband. Mede omdat ik eigenlijk niet direct een commercieel bedrijf kan noemen die zo’n goede service heeft en waar medewerkers de klant echt willen helpen. Zo zou je eigenlijk als commercieel bedrijf je niet moeten focussen op commerciële mensen, maar kandidaten die oprecht mensen willen helpen. Ik zou eigenlijk willen voorstellen, wanneer service voor je bedrijf een belangrijk speerpunt is, neem dan verpleegkundigen in dienst. Door je te differentiëren op deze service ben ik overtuigd dat er een positief effect ontstaat op het bedrijfsresultaat. Dit doet mij overigens ook denken aan Cadilac die geïnspireerd werd door de servicegerichtheid van Ritz-Carlton Hotel en hun personeel door hen liet trainen Case: Cadilac en Ritz-Carlton Hotel 1st Marketing is ook actief op de verschillende marketing fora en eens in de zoveel tijd lees je onze input in de media. Zo ook over het onderwerp: “Er is veel aandacht voor social media, maar waarom niet meer voor SEO” in Tijdschrift voor Marketing in NIMA Nieuws.
Lees hier de reactie “Water the flowers, not the weed”, alles wat je aandacht geeft groeit. In de media wordt nu erg veel geschreven over Social Media. En dan lijkt het wel of er niets anders meer is dan Social Media. De website van Schwitzner staat live. De opdracht was om een frisse, moderne en gebruiksvriendelijke website te maken. Een site die nog wel het unieke en authentieke van de winkel uitstraalt, maar dan in een modern jasje.
Om klanten nog beter van dienst te zijn in de bredere dienstverlening van Schwitzner, zal er ook veel gebruik worden gemaakt van social media, voornamelijk Facebook. Zo kan men de klanten ook via dit kanaal inspireren en infomeren. Zowel de website als de Facebook pagina vullen elkaar hierbij goed aan. We hebben met veel plezier aan de site gewerkt. Naast ons advies hebben we tevens het ontwerp en de site gebouwd. Voorlopig gaan wij nog de site beheren, maar snel zal alles worden overgedragen zodat ook klant zelf aanpassingen kan maken. Om de sport Bu Jitsu Do meer bekend te maken bij haar doelgroep, heeft 1st Marketing aangeboden haar diensten aan te bieden. Dankzij de creativiteit, kennis en ervaring op dit gebied, heeft 1st Marketing een interessant concept weten neer te leggen. In september gaan we van start. We verwachten vele nieuwe enthousiaste leden te mogen ontvangen.
Veel mensen vragen, waarom ben je gestart met 1st Marketing en wat is eigenlijk je doel? In mijn blog wil ik graag hier eens bij stil staan.
1st marketing is een initiatief om startende ondernemers te helpen bij hun 1st marketing-plan. We helpen ondernemers bij het opstellen van het marketingplan en geven verder uitgebreid advies over hun online marketingacties en mogelijkheden. Als startende onderneming heb je al zoveel zaken waar je aan moeten denken. Hulp en een springplank om een succesvolle start te maken binnen je online marketing strategie is dan natuurlijk van harte welkom. We geven advies op het gebied Social Media. We helpen bij marketingacties: hoe je bijvoorbeeld beter gevonden kan worden in de verschillende zoekmachines, hoe kan je zorgen voor meer bezoekers en wanneer het om een e-commerce bedrijf gaat, hoe dit bezoek kan worden omgezet naar sales of lead conversie. 1st marketing gelooft nu eenmaal in de kracht van startende ondernemingen en de rol die zij als belangrijke niche partij vervullen op internet. Oh ja en dan krijg ik vaak de vraag, maar waarom is het advies dan gratis? Naast dat 1st Marketing startende ondernemingen graag wilt helpen, helpt het ook om 1st Marketing als kennisplatform verder te ontwikkelen. Elke vraag is weer uniek en elke case is weer speciaal. Voor 1st Marketing telkens een unieke uitdaging en leerschool waarbij voor ons geldt: You can never be happy at the expense of the happiness of others. Het is weer zomer. Daarom een mooi moment om het jaar 2010 nog eens door te nemen en even stil te staan bij de marketingtoppers van toen. Ik weet niet of het je ook al is opgevallen? Maar ik hoor steeds vaker Nederlanders zeggen: “Ik weet niet”. Op zich niet erg om aan te geven dat je iets niet weet. De Amerikaanse onderwijspedagoog Neil Postman heeft aangegeven: ‘De intellectuele kwaliteit van een mens zit niet in de antwoorden die hij geeft, maar in de vragen die hij stelt’. Maar dat is een ander verhaal. In dit geval bedoel ik meer het regeltje wat telkens wordt gebruikt wanneer men iets wilt vragen.
Voorbeeld: Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar… , Of, Ik weet niet hoe je het doet, maar… Of, Ik weet niet waar je woont, maar … , Of, Ik weet niet wanneer je, maar… Herken je het al? Wat is de toegevoegde waarde om een vraag te beginnen met “Ik weet niet”? Je mag er toch voorzichtig van uitgaan dat, als iets vraagt, je dat doet omdat je iets niet weet en dat je het graag wilt weten. Daarom toch maar deze tip: wanneer je iets wilt weten, vraag het gewoon en bijvoorkeur in een open vraag vorm, dus: Wat bedoel je precies? Hoe doe je dat? Waar woon je? Wanneer kan je? Ik weet niet, maar dit klinkt toch veel beter. Toch? Wat lees ik nu: een reactietijd van tien werkdagen? Tja, dan wordt het wel erg eenvoudig om je serviceniveau te halen. Gaat het hier niet voorbij aan het feit, dat de kwaliteit van een servicedesk niet alleen is, dat deze binnen de gestelde termijn reageert, maar ook op snelheid anticipeert?
Bij het lezen van een beloofde reactietijd van tien werkdagen, moest ik direct aan het volgende verhaal denken. Het verhaal gaat over een project bij een gemeente wat de deadline niet zou gaan halen. Uiteraard was hiervoor een meeting ingeland om het probleem te bespreken. Na twee uur vergaderen, waarbij de verschillende opties waren besproken, is uiteindelijk het besluit genomen: laten we gewoon de deadline aanpassen. Om het prestatieniveau te verbeteren, is bij Telfort simpel gekozen om de termijn aan te passen. Deze instelling lijkt mij prima voor een gemeente apparaat, maar niet echt een oplossing voor een commercieel bedrijf als Telfort. Beste Telfort, leuk geprobeerd, maar jezelf zo profileren als een partij die zo zijn serviceniveau wilt halen, is natuurlijk wel erg eenvoudig gesteld. Halveer binnen 10 dagen uw aantal posts op Facebook en op Twitter Ervaart u ook, dat u steeds meer en meer informatie nodig hebt? En dat deze verslaving naar informatie uw leven meer en meer gaat bepalen? Het is nog niet te laat om er wat aan te doen.
Cursus actief omgaan met informatie overload is een programma voor mensen die hun leefstijl willen veranderen met als doel het verminderen van de informatieload. Hierin werkt u aan het verbeteren van uw sociaalleven en leert u om te gaan in off-line situaties. Inhoud van het programma: Basisoefening: powerknop uitdrukken; Buitentraining: contact zoeken met de aarde; Thematrainingen: er is leven naast Twitter, Youtube, Facebook, Hyves, Wikipedia … Geïnteresseerd? Volg ons op Twitter @deinformatiecompany #CAOMIO; Of meld u aan voor onze nieuwsbrief; Lees de laatste berichten op onze site; Kijk op Youtube naar onze speciale kanaal; Word fan op Facebook.; En word vriend van HYVES; Uiteraard kunt ook gebruik maken van onze CSS feed. Ooops… ;-) |
1st Marketing consultancy is het adviesbureau gespecialiseerd in online marketing. Wij bieden een uitgebreid advies voor al uw e-commerce en marketing activiteiten. Archives
November 2013
Categories |